WYSTARCZY POMYŚLEĆ!?

Jak często ktoś mówił do Ciebie: pomyśl!? Albo: zacznij w końcu myśleć! Lub: wystarczy pomyśleć! I jak często z tego powodu czułeś wyrzuty sumienia, wstyd, zakłopotanie?

Po dziś dzień jeszcze nie wiadomo jak powstaje myśl w głowie. Wiemy, jak wygląda mózg. Oszacowano, że składa się 100 milinów komórek nerwowych, i że każda komórka nerwowa jest połączona z  innymi komórkami  nerwowymi ok 10 tyś innych połączeń. Informacje w naszym mózgu przemieszczają się z prędkością ok. 430 km/godzinę. Nasz mózg to 2 % masy naszego ciała a zużywa od 20% do 30 % wszystkich kalorii jakie zjadasz ? czyli prawie 1/3 jest przeznaczona na odżywienie 2% Twojej wagi. Ma konsystencję miękkiego masła ? więc jest bardzo delikatny, ale osadzony w twardej czaszce. Przeciętnie dziennie tracimy ok. 85  tyś komórek nerwowych. I swoim zachowaniem jesteśmy w stanie przyspieszyć proces starzenia się jak i spowolnić go.

Co uszkadza nasz mózg?

  • urazy głowy;
  • narkotyki, alkohol;
  • otyłość ? kiedy waga idzie w górę rozmiar i funkcje Twojego mózgu maleją;
  • palenie papierosów;
  • wysokie ciśnienie krwi;
  • cukrzyca;
  • przetworzona żywność/toksyny;
  • brak ruchu/ćwiczeń/nauki;
  • zbyt dużo nadmiernie ostrzegawczych myśli ( inaczej niewpierającego ?negatywnego? myślenia)

Co pomaga naszemu mózgowi?

  • pozytywne relacje społeczne;
  • nauka ? za każdym razem gdy się uczysz, Twój mózg buduje nowe połączenia nerwowe;
  • zdrowa dieta;
  • dobry, zdrowy sen ? mając mniej niż 7 godzin snu masz mniejszy ogólny dopływ krwi do mózgu;
  • ruch/ćwiczenia;
  • medytacja ? która aktywuje przednią część mózgu, która jest najbardziej ludzką, refleksyjną, rozważną i życzliwą częścią mózgu;
  • wchłanianie dobra;
  • praca nad nadmiernymi myślami ostrzegawczymi ( czyli inaczej wzmacnianie w sobie wspierającego ?pozytywnego? myślenia);

Nawyk myślenia jest bardzo mocno wpisany w naszą świadomość. Okazuje się, że my nie myślimy ? to myśli nasz mózg. Mózg potrzebny nam jest do tego aby przeżyć i dba o to bardzo skutecznie. Opiekuje się nami tak jak potrafi najlepiej. Na logikę można stwierdzić, że w dzisiejszych czasach trochę mu to nie wychodzi. Okazuje się, że ze względu na zbyt dużą ilość bodźców zewnętrznych  głowa zaczyna traktować jako zagrożenie życia takie sytuacje jak rozstanie z partnerem, utrata pracy, zdrada, czy np. cierpienie z bólu. Cały czas mózg dzielnie spełnia swoje funkcje ale w rzeczywistości, która dostarcza mu aż nadto informacji.

Wystarczy pomyśleć?  Jak dokładnie? Próbowałeś kiedyś przestać myśleć ? tak zupełnie, totalnie? A stworzyć myśl od początku do końca? Wiesz jakie są składniki myśli? Na kursie trenerskim poznałam jedną piękną sentencję: ?Gdybyśmy nie mieli myśli na temat samych siebie ? nie wiedzielibyśmy że istniejemy. Zatem jesteśmy myślami o tym że jesteśmy? 🙂

Skoro my nie myślimy to kto?

Mózg myśli sam. Po przez zmysły ? dotyk, węch, wzrok, słuch, smak mózg kieruje na coś uwagę i na temat tego ?czegoś? stwarza myśli. Potem na temat tej myśli tworzy kolejną myśl i kolejną i tak wpadamy w rytm ciągłego myślenia. Zatem skoro kiedyś coś Ci się „nie-pomyślało”, być może Twój mózg nie dał temu uwagi ponieważ był zajęty czymś ważniejszym 🙂

Skoro nie wystarczy pomyśleć ? to co?

To uważność na to co robisz. Bądź uważny na siebie. Niezwykle ciekawie wygląda to w sporcie, gdy zawodnik jest uważny i skupiony na sobie osiąga lepsze wyniki. Gdy zawodnik pozwala żeby głowa zajęła się analizą wszystkiego w koło ? skupiła się na rywalach, na dniu wczorajszym, na tym co na obiad, na przyszłych wydarzeniach, czy np. wyłączone żelazko, pies wyprowadzony itp. ? rezultaty są gorsze.

Mam pragnienie, aby każdy z nas wyrobił sobie nawyk dbania o swoją głowę ? tzw. higienę umysłu. Tak jak codziennie myjesz zęby żeby były czyste i zdrowe. Wierzę, że codzienna praktyka uważności , wchłaniania dobra, uczenie umysłu i ciała, że dane myśli nie zagrażają naszemu życiu, ćwiczenia czy też medytacja jest najlepszą drogą do uzyskania spokoju i szczęścia.

Zadbaj o swój mózg już dziś bo jest najdroższym majątkiem w Twoim ciele 🙂